HZC-portret Pieter Sterrenburg: "Je bouwt toch een band met je klaslokaaltje op"
02/12/2019In de HZC-portrettenreeks laten we machinegebonden personeel uitleggen wat het állermooiste is aan hun werk. Pieter Sterrenburg (27) is werkzaam in de wegenbouw en heeft daar zijn passie voor machines ontdekt: “De passie was er vanaf de eerste dag en gaat nooit meer weg.”
“Je hebt een klaslokaaltje waarmee je elke dag op stap bent; je ziet je collega’s meer dan je eigen familie.” Pieter praat vol passie over zijn werk in de wegenbouw en vindt collegialiteit erg belangrijk. “Het mooiste is dat je vaak met dezelfde mensen op pad bent. Daar bouw je toch een band mee op.”
“Je ziet je collega’s meer dan je eigen familie”
Pieter is momenteel werkzaam in de wegenbouw bij Versluys Bodegraven, maar begon zijn machinecarrière bij BAM Wegen als leerling. Aangezien hij voorafgaand aan zijn carrière de opleiding Scheepstimmerman had afgerond, wijkt zijn achtergrond nogal af van zijn huidige werk. “Na mijn opleiding had ik het als uitzendkracht erg moeilijk”, licht Pieter toe. “Het was een slechte tijd en het was crisis. Elke keer van bedrijf naar bedrijf gaan, dat schoot voor mij niet op.”
Een vriend bood de helpende hand: “Hij vroeg me: ‘Waarom kom je niet in de wegenbouw werken?’ Zijn vader werkte ook bij BAM Wegen en via die route ben ik bij het bedrijf binnengekomen. Ik heb in eerste instantie een paar daagjes meegelopen en heb vervolgens het werk een half jaartje aangekeken.” Vanaf de eerste dag was de passie voor machines aanwezig en die passie heeft hem tot op de dag van vandaag niet meer losgelaten.
“Iedereen die in de wegenbouw zit, deelt dezelfde passie”
Het werk in de wegenbouw biedt zowel voldoening als uitdaging voor Pieter: “Het werk is gewoon heel mooi. Iedereen die in de wegenbouw zit, deelt dezelfde passie. Elke weg is anders. Het is een moeilijk beroep en het is altijd een uitdaging. Er is nooit een klus waarbij je achteraf zegt: ‘We hebben het makkelijk gehad.’”
Het werk is dan wel bevredigend, maar het kan ook fysiek en geestelijk zwaar zijn. Daarbij is moet je zeer geconcentreerd te werk gaan en is een groot verantwoordelijkheidsgevoel noodzakelijk om de klus te klaren. “Het valt of staat toch met de walsmachinist, hoe goed het voorwerk ook is”, legt Pieter uit. “Er komt veel op je aan, ook als het gaat om verdichtingen. Als wij niet aan die verdichtingen komen, dan moet de werkgever daar flinke kortingen voor geven.”
Klik hier om de video te bekijken
Uiteraard zijn de machines zelf ook belangrijk om het werk goed te kunnen doen. Bij Versluys Bodegraven wordt gewerkt met machines van HAMM. “Dat is toch een beetje de Rolls-Royce van de machines”, zegt Pieter enthousiast. “Het zijn luxe machines, maar het is ook door een Duits bedrijf ontwikkeld. Duitsers lopen qua machines gewoon voorop, zeker als het over de wegenbouw gaat. Aan elk detail is gedacht en het is gewoon heel fijn werken. Alles wat je wenst op een machine is aanwezig.”
“HAMM is de Rolls-Royce van de machines”
Gedurende de bijna tien jaar die Pieter in de wegenbouw werkt, is er hoopvoor hem veranderd, maar ook op qua werkzaamheden zijn er veel ontwikkelingen geweest. “Je komt als een broekie aan in een asfaltploeg en moet laten zien wat je kan”, aldus Pieter over zijn loopbaan, waarin hij inmiddels een stuk meer verantwoordelijkheid heeft gekregen. “De wetten en de regelgeving worden daarbij steeds strenger, vooral voor Rijkswaterstaat en het Rijk. De machines veranderen ook. Ze worden luxer, moderner en meer uitgerust met computersystemen.”
Het belang van het werken met een team komt tijdens het gesprek duidelijk naar voren. Die band gaat verder dan de reguliere werktijden: “Bij mijn vorige bedrijf was de ploeg waarmee ik werkte heel erg hecht; daar zagen we elkaar zelfs op verjaardagen en we gingen uit eten met elkaar. Bij mijn huidige werk wonen we een beetje verder bij elkaar uit de buurt, maar we hebben wel gezellig contact buiten het werk om.”
***
Wil jij ook eens in de HZC-portrettenreeks of heb je een collega die je echt een keer in het zonnetje wil zetten? Leuk! Vul dan onderstaand formulier in en laat weten waarom jij (of je collega) in de reeks moet worden opgenomen. Overigens hoef je niet HZC-lid te zijn om deel te nemen aan de portrettenreeks, maar een passie voor werken met machines is wel een must.
Meer informatie en opgeven via info@hzc.nl