Uit de praktijk: Vrijheid, blijheid

18/04/2023

Als rayonbestuurder begeleid je leden die ondersteuning nodig hebben om iets tot een goed einde te brengen. Daarbij kom je de meest uiteenlopende en soms bizarre zaken tegen. Verhalen in deze rubriek zijn waargebeurd. Ter bescherming van leden zijn sommige details weggelaten en de namen die gebruikt worden verzonnen.

Foto door Caleb Oquendo

Robbie de Ridder, 41 jaar, handig met een machine maar ook handig als klusser. Hij kan bijna alles en de hele omgeving kent hem onder zijn bijnaam Robbie de Redder. Want wat er ook gedaan moet worden, Robbie fikst het. Hij is handig met hamer en zaag, is een prima schilder, voor een tuin afgraven of oprit bestraten draait hij zijn hand niet om en zelfs loodgieterswerk of klussen met elektriciteit pakt hij aan. Maar dat deed hij allemaal als hobby want zijn eten verdiende hij als machinist in het grondverzet. Deed en verdiende in plaats van doet en verdient. En dat is precies het euvel.

 

Als 18-jarige ging Robbie bij een kleine werkgever aan de slag in het grondverzet. Na 8 jaar werken stuurde hij HZC zijn loonstrook met de vraag of het allemaal klopte. Hij had op een ledenbijeenkomst gehoord dat dat kon, dus maakte hij gebruik van het aanbod. Nadat was gebleken dat hij al die jaren te weinig loon en overwerkuren uitbetaald had gekregen en zijn werkgever reageerde met de woorden dat hij ‘wel genoeg betaalde’, is Robbie ergens anders aan de slag gegaan. Hij kwam toen bij een heel leuk bedrijf terecht, maar helaas ging dat failliet. Dat was de dag dat Robbie besloot zzp’er te worden. Hij sloot een lening af, kocht een tweedehands machine, schreef zich in bij de Kamer van Koophandel en belde een bevriend bedrijfsleider. In een mum van tijd had hij zijn eerste klus te pakken. Hij had zijn uurtarief bepaald door te kijken naar wat hij gewend was te verdienen en daar wat bovenop gedaan. Robbie vond het allemaal heel stoer. Vrijheid, blijheid en ook nog meer verdienen.

 

Alles werd anders

Jarenlang werkte Robbie keihard en met veel plezier als zzp’er. Hij maakte zo’n 80 uur per week en het geld kwam met scheppen tegelijk binnen. Robbie zag geen enkele reden om zuinig te doen. Hij kocht grote cadeaus voor zijn familieleden, gaf op zaterdagavond talloze rondjes in de kroeg en haalde elke avond eten zodat hij niet hoefde te koken. Hij ging nooit op vakantie, daar had hij geen tijd voor. Als hij niet op een klus zat dan was hij wel bezig met de boekhouding. Of hij was allerlei mensen aan het bellen om een volgende klus binnen te halen. De laatste paar jaar was hij wel minder aan het werk want hij had een leuke vrouw ontmoet en sinds kort hadden ze een kindje. Gelukkig deed zijn vrouw nu de boekhouding. Voorheen werkte ze op de financiële administratie van een productiebedrijf, maar haar baan had ze opgezegd. Zo kon ze de boekhouding voor Robbie doen en voor het huis en hun kind zorgen. Het plezier dat Robbie had in zijn werk was onverminderd groot. Het kon niet op en hij genoot met volle teugen van zijn voorspoed. Tot die ene dag. De dag dat de voorspoed omsloeg in dikke vette pech. Voor het einde van de dag wilde Robbie nog snel een klus afmaken. Bij het egaliseren van grond stond er een afzetting net een beetje in de weg. Robbie sprong uit de machine met de bedoeling de afzetting iets te verplaatsen, maar zover kwam het niet. Hij hoorde een hele harde knak en schreeuwde het uit van de pijn. Ontzet kwamen er allerlei mensen aanrennen en hielpen hem overeind, maar Robbie kon niet meer staan. Hij werd een auto in gedragen en naar de eerste hulp van het ziekenhuis gereden. Na uren wachten wist Robbie wat er aan de hand was. Hij had zijn enkelbanden finaal afgescheurd. Hij moester volgens de arts rekening mee houden dat hij in ieder geval 3 maanden uit de running was en gezien de aard van zijn werk misschien wel langer.

 

Bodem in zicht

Zzp’er zijn betekent niet alleen vrijheid. Het betekent ook niet werken = geen geld. En daar kwam Robbie al snel achter. Zijn vrouw had haar baan opgezegd om zijn boekhouding te doen, maar daar gebeurde nu niets in. Pas 4 weken was hij thuis en ze zaten elkaar aan te staren. Ze hadden elkaar even niet zo veel te vertellen want ze maakten niets mee. En ondertussen kwam de bodem van de schatkist in zicht. Op een ochtend liepen ze samen kritisch door de uitgaven heen om te kijken waar ze op konden bezuinigen. Zo kwamen ze ook het lidmaatschap van HZC tegen. Robbie was lid geworden toen hij in loondienst ging en was al die tijd lid gebleven. Nu besloot hij eens te bellen met HZC om te vragen of zij iets voor hem konden doen. Al snel werd hij doorverbonden met iemand van de Servicedesk om vervolgens nog diezelfde dag in contact te komen met de rayonbestuurder. Die had allerlei vragen voor hem. Nee, hij had geen verzekering voor arbeidsongeschiktheid. Nee, hij nam geen deel aan een broodregeling. Nee, er was geen ander inkomen. Hij had eigenlijk niets geregeld, zelfs geen spaarrekening waar een buffer op stond. Al snel werd duidelijk dat er niets gedaan kon worden. Hij had geen recht op ziekengeld of WW. Ze hadden een mooi koophuis, waardoor ze ook geen recht op bijstand hadden. Allemaal omdat Robbie alleen in vrijheid, blijheid had gedacht en niets had geregeld. Wat hem wel duidelijk was geworden, was dat hij contact met HZC op had moeten nemen voordat hij zzp’er werd. Dan had hij veel meer geweten over het zelfstandig ondernemer worden en de voor- en nadelen ervan. Dan had hij meer weloverwogen beslissingen kunnen nemen. Dan had hij een ander uurloon gerekend om een buffer op te kunnen bouwen. Dan had hij…

Gelukkig voor Robbie kon zijn vrouw via een uitzendbureau aan de slag op een financiële administratie bij een bevriend aannemer waar Robbie jaren door ingehuurd was. Dat was een tip van de rayonbestuurder geweest: vraag om hulp bij al die bedrijven die jou hebben ingehuurd. Zo hadden ze voor nu inkomen, maar naar de toekomst toe zou Robbie het met de hulp van HZC allemaal beter gaan regelen.

 

Lees ook het artikel Waar moet je op letten als je zzp’er bent?

 

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op met de HZC Servicedesk via 030-6006070 of mail naar servicedesk@hzc.nl