Uit de praktijk: Onzekere toekomst

15/01/2024

foto: Mzacha

Als rayonbestuurder begeleid je leden die ondersteuning nodig hebben om iets tot een goed einde te brengen. Daarbij kom je de meest uiteenlopende en soms bizarre zaken tegen. Verhalen in deze rubriek zijn waargebeurd. Ter bescherming van leden zijn sommige details weggelaten en de namen die gebruikt worden verzonnen.

 

Kevin was een jongeman van 24 jaar en werkte bij een sloopbedrijf. Het was een klein bedrijf, zo’n 15 medewerkers, maar het was er gezellig en er was voldoende werk. Kevin werkte al ruim twee jaar bij dit bedrijf en ging al behoorlijk vaardig te werk als sloopkraanmachinist. Hij vond het geweldig om oude kantoren, scholen en woningen te slopen in de wetenschap dat er iets moois voor terug komt. 

 

Hij vond het heerlijk op zijn 20 tons kraan en zorgde zelf voor het schoonhouden en klein onderhoud van de machine. Zijn werkgever liet vaak blijken dat hij genoot van het enthousiasme van Kevin en zag zijn zorgzaamheid voor de kraan als voorbeeld voor alle collega’s. Je zou denken dat er voor Kevin geen vuiltje aan de lucht was. En toch was hij onzeker. Onzeker over de toekomst. Zijn werkgever had al vaker laten blijken dat werken in de sloopwereld niet zo stabiel is. Elke week zei hij minstens één keer: ‘Er gaan regelmatig sloopbedrijven failliet, dus ik blijf voorzichtig’, om vervolgens iedere keer weer hetzelfde rijtje namen te noemen van de bedrijven die de afgelopen jaren failliet waren gegaan. Waar Kevin vooral onzeker door werd was zijn tijdelijke arbeidsovereenkomst. Hij had al zijn derde tijdelijke contract en had iedere keer moeten strijden om in dienst te kunnen blijven. En nu liep zijn contract bijna af. Meerdere keren had hij al gevraagd hoe het met zijn toekomst bij het bedrijf zat. Iedere keer zei zijn werkgever dat hij er mee bezig was. Maar over een paar weken was de einddatum al.

 

Hoera, eindelijk…

Een week voordat de arbeidsovereenkomst van Kevin afliep, werd hij op vrijdagmiddag op kantoor geroepen. Stralend overhandigde zijn werkgever hem een arbeidsovereenkomst. Of hij even een handtekening wilde zetten. Nu is Kevin wel jong, maar niet goedgelovig en zeker niet op zijn achter hoofd gevallen. Hij nam de arbeidsovereenkomst in ontvangst en meldde dat hij er dit weekend naar zou kijken. Hij verliet het pand, stapte in zijn auto en reed naar huis. Eenmaal thuis pakte hij een biertje en ging aan tafel zitten om de arbeidsovereenkomst door te lezen. Tot zijn verbazing zag hij dat het wéér een tijdelijk contract was. Hij las verder en begon in zichzelf te mopperen. De werkgever had een verkeerd loon in het contract opgenomen, beduidend lager dan wat hij verdiende. Het beviel hem niets. Hij zag dat het pas kwart voor vier was en besloot nog even naar HZC te bellen. Hij werd meteen doorverbonden met iemand van de servicedesk waaraan hij het verhaal uitlegde. Als hij kans zag de overeenkomst meteen op te sturen, samen met de voorgaande contracten, dan zou er vandaag nog naar gekeken worden. Dus Kevin zocht alle contracten op, haalde de papieren door de scanner en mailde ze naar de servicedesk. Toen ging om half zes de telefoon

 

Niet tekenen is het advies

Kevin nam de telefoon op. Het bleek de rayonbestuurder van HZC te zijn. Die had een telefoontje van de servicedesk gekregen en besloot Kevin nog voor het weekend te bellen. De rayonbestuurder gaf het dringende advies om het contract niet te tekenen. En daar waren allerlei redenen voor. In de eerste plaats had Kevin recht op een vaste aanstel ling, want een tijdelijke arbeidsovereenkomst mag maar twee keer verlengd worden. En dit was al het vierde contract van Kevin. ‘En dat is nog niet zo’n heel groot probleem,’ vertelde de rayonbestuurder, ‘want ook al staat er dat dit een tijdelijke overeenkomst is, wettelijk gezien is het een vast arbeidscontract. Maar het kan zoveel gedoe geven en dus kan het beter aan de voorkant goed geregeld worden.’ Maar er kwam nog iets achteraan dat vele malen erger was. De rayonbestuurder vervolgde het verhaal: ‘Er staat een lager loon genoemd, dat is waarschijnlijk niet per ongeluk. We maken het helaas vaker mee dat een werkgever probeert een goedkopere overeenkomst af te sluiten wanneer iemand in vaste dienst komt. Als je hier je handtekening onder zet, dan ben je volgens de wet wel in vaste dienst maar tegen een lager loon. Want daar ben je dan mee akkoord gegaan. Bovendien staat er opeens niet meer in vermeld dat je een overeenkomst onder de bouw-cao hebt. Dus daaraan kan je ook geen rechten meer ontlenen. Het is goed hier eerst duidelijkheid over te krijgen. Je kunt dat zelf met je werkgever bespreken, maar dat willen wij ook wel voor je doen.’ 

 

Gesloopt…

Kevin dacht er in het weekend over na en koos ervoor om zelf met de werkgever in gesprek te gaan. Dus op maandag stapte hij aan het einde van de werkdag op zijn werkgever af en legde de bespreekpunten aan hem voor. Gelukkig was hij, mede door de tips van de rayonbestuurder, goed voorbereid en kon hij alle punten goed onderbouwen. Helaas voor Kevin ging zijn werkgever over alles in discussie. En hij moest ook vooral begrijpen dat alles duur was geworden voor de werkgever en hoe moeilijk het was om iedereen aan het werk te houden. En natuurlijk werd ook het stokpaardje van de werkgever er weer bijgehaald. Volgens hem mocht Kevin toch in zijn handen knijpen dat hij nog aan het werk was in de sloop, er waren zoveel collega-bedrijven failliet gegaan… Uiteindelijk kwam Kevin na uren praten het kantoor weer uit. Hij kreeg een vaste aanstelling en salaris op het oude niveau met zelfs nog een klein beetje meer. Dat het niet zonder slag of stoot was gegaan, was duidelijk. Kevin had alles op alles moeten zetten, maar hij had het voor elkaar. Eénmaal thuis nam hij zich voor vroeg naar bed te gaan. Hij was heel blij maar het intensieve gesprek had hem gesloopt…

 

Wil je meer weten? Lees dan ook eens het artikel Een tijdelijk contract, hoe zit het precies?

 

Dit artikel is ook gepubliceerd in het HZC Vakblad De Machinist 6-2023

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op met de HZC Servicedesk via 030-6006070 of mail naar servicedesk@hzc.nl