Een nieuw contract, waar moet je op letten?

21/03/2024

Stel je bent toe aan een leuke nieuwe uitdaging, of je zit niet helemaal op je plek bij je huidige werkgever, of je wilt juist totaal wat anders gaan doen. Je gaat dus op zoek naar een nieuwe baan. Dan komt het moment dat je een nieuwe baan hebt gevonden, hartstikke leuk natuurlijk, maar dan komt ook dat contract om de hoek kijken. Waar moet je dan allemaal op letten? 

 

Cao 

Het eerste waar je op moet letten is of er een cao is afgesproken in je contract. Is dat er niet, waar komt dat dan door? Is er bij de werkgever geen cao van toepassing? Of hebben ze het niet in het contract vermeld? Goed om dit uit te zoeken. Want als er geen cao is afgesproken in het contract, dan moet je heel veel vergoedingen, zoals bijvoorbeeld reisuren of overwerktoeslag, zelf afspreken. 

 

Andere afspraken 

Maar het is ook belangrijk om te controleren of alle afspraken die jullie mondeling hebben gemaakt, ook op papier zijn gezet. Een mondelinge afspraak is ook bindend, maar het bewijzen ervan is erg lastig. Daarom is het goed om te zorgen dat alle gemaakte afspraken ook in je contract staan. 

Controleer of al je gegevens goed in het contract staan. Je NAW-gegevens maar ook bijvoorbeeld het aantal werkuren, je functie etc. 

Ook is het goed om te checken is of je het met alles eens bent wat in het contract staat. Staan er geen gekke dingen in? Geen relatiebeding, concurrentiebeding, geen extreem hoge boetes etc. Als je hiervoor tekent ga je akkoord met de afspraken in het contract. 

Wat ook belangrijk is, is om te kijken of je tussentijds kan opzeggen. Het kan voorkomen dat het je toch niet zo goed bevalt als dat je had gehoopt. Als je dan een tijdelijk contract hebt, kun je niet automatisch tussentijds opzeggen. Dit kan afgesproken worden. Goed om dit te laten opnemen. Je wilt natuurlijk niet nog een jaar werken bij een werkgever waar je het totaal niet naar je zin hebt. 

Veel waar je op moet letten dus. Maar wat misschien nog wel handiger is, laat je contract door HZC checken! Zo weet je zeker dat alles goed geregeld is. Wel zo fijn, toch? 

 

Contact HZC 

Heb je vragen over een contract dat je is aangeboden? Of over een contract dat je al hebt getekend? Dan kun je terecht bij de medewerkers van de Servicedesk! Zij kunnen je vragen beantwoorden en je contract controleren. Neem contact op via 030 – 600 60 70 of servicedesk@hzc.nl.