Werksymposium 'Naar meer dagwerk in de weginfra'

07/06/2024

Uniek initiatief van HZC groot succes
 

 

Op 6 juni vond er een uniek symposium plaats. Niet één met allemaal sprekers, maar een werksymposium waarbij deelnemers met elkaar aan de slag gingen om oplossingen te bedenken om het vele nachtwerk in de wegenbouw te verminderen. Zodat het werken in de weginfra gezonder en veiliger wordt. Wat het symposium nog meer uniek maakt, is dat HZC de initiatiefnemer was en samen met Bouwend Nederland en Rijkswaterstaat het programma samenstelde.

 

Heijmans was zo sympathiek om HZC de locatie aan te bieden, dus alle deelnemers meldden zich in Rosmalen. Vol inspiratie en met de wil samen tot een oplossing te komen. Natuurlijk deden er mensen van Bouwend Nederland en Rijkswaterstaat mee, maar ook vertegenwoordigers van de transportsector (deelmarkt Kiepautobedrijven van TLN) waren aanwezig. En natuurlijk een grote groep deelnemers uit de infrasector. Zowel grote als kleine aannemers hadden gezorgd voor een afvaardiging om mee te werken aan een oplossing.

De plenaire aftrap werd gegeven door Chris van Veldhuizen. In deze start maakte hij duidelijk dat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt hoe ongezond het nachtwerk is en hoe medewerkers het werken aan de weg ervaren. Dat er in de nacht meer veiligheidsrisico’s zijn door vermoeidheid en concentratieverlies en door het (wan)gedrag van weggebruikers. Hoewel sommige wegwerkers minder moeite met nachtwerk hebben, werd duidelijk dat er iets moet veranderen. Maar wat zijn de mogelijkheden?

 

We gaan aan de slag

Na de aftrap ging het gezelschap in vier groepen uit elkaar om een fictieve casus uit te werken. Hierin werden oplossingen bedacht voor het groot onderhoud van de A333, een belangrijke, drukke verkeersader tussen de steden Bouwcity en Rijksstad. Bij de uitwerking moest het gaan over het vermijden van nachtwerk, rekening houdend met de veiligheid, doorstroming, productie en personeel. In elke groep zaten vertegenwoordigers van opdrachtgever en opdrachtnemers, waardoor interessante gesprekken ontstonden. Er werd naar elkaar geluisterd, belangen werden toegelicht en ideeën gedeeld. Uiteindelijk moest elke groep één oplossingsrichting kiezen en deze verder uitwerken. Ook de kansen en mogelijke hindernissen moesten daarbij worden meegenomen.


Na een korte pauze kwam ronde 2 van de opdracht: welke oplossingen zie je voor de knelpunten en hoe kun je elkaar helpen om het doel te bereiken. Aan het einde moest er een persverklaring over de aanpak worden opgesteld.


Samen is beter voor jou

In een plenaire afsluiting moest iedere groep de persverklaring presenteren. Creatieve en verrassende ideeën kwamen hier naar voren. Zoals werken met een 4-0 systeem: de weg verbreden naar een profiel van 13 meter, waardoor er 2x 2 rijstroken op een rijbaan passen. Werken met een bonus-malus systeem waarbij spitsmijders worden beloond en werken in 2 ploegendiensten van 7 uur. Maar ook een weg 5 dagen afsluiten in plaats van 20 nachten, waardoor er meer effectieve uren gemaakt worden. Creativiteit genoeg. Nu moeten alle ideeën een realiteitstoets ondergaan. Vanuit de zaal werd aangedrongen op een fundamentele verandering om het werken in de infrasector gezond en veilig te houden. Medeorganisatoren Rijkswaterstaat en Bouwend Nederland hebben beloofd ook intern aan de slag te gaan, waarbij Rijkswaterstaat nog de handreiking aan HZC deed om gesprekspartner te worden bij het overleg waar over de toekomst van de Infra wordt gesproken.

Om de vaart er in te houden krijgt het HZC werksymposium een halfjaarlijks vervolg, waarbij meerdere aannemers het aanbod deden om het werksymposium te faciliteren. Ook dit geeft aan dat ook zij het belangrijk vinden. HZC heeft grote complimenten voor het initiatief en de uitwerking gekregen. Waarmee onze slogan weer haar gelijk bewijst: Samen is beter…..