Megaklus: Breder en dieper maken Julianakanaal

13/08/2024

Het Julianakanaal, onderdeel van de Maasroute, is een belangrijke scheepvaartroute. De route wordt geschikt gemaakt voor grotere* schepen. Hiervoor moet het Julianakanaal breder en dieper worden. De werkzaamheden werden eerder gestaakt door het vollopen van een bouwkuip. Om het werk te klaren is gisteren opnieuw gestart. Het kanaal wordt nu volledig gestremd en droog gezet. Het kanaal wordt bijna 27 kilometer verdiept en 11 kilometer verbreed. Een megaklus!

 

“Hoe laat je 1.883.125.000 liter water uit het Julianakanaal weglopen?”

Direct na het verwijderen van de volgelopen bouwkuip wordt het werk aan het Julianakanaal verder afgemaakt. In het voorjaar van 2025 is het werk klaar. Krijn Drijvers van Rijkswaterstaat en Robin Koorengevel van Van den Herik-Sliedrecht vertellen wat ze gaan doen:

“Het afvoeren van water moet gecontroleerd gebeuren. Als je zomaar de sluisdeuren openzet, bestaat de kans dat er verderop in het kanaal schade ontstaat aan onder meer bruggen en kadeconstructies. Bovendien willen we voor het kanaal definitief droogvalt alle vissen nog in veiligheid brengen. Dus laten we het water stapsgewijs wegvloeien”, vertelt Drijvers.

Er wordt gewerkt aan de aanleg van een tijdelijk dam bij Berg. Zonder die waterkering zou ook het gedeelte vanaf de inlaat bij Limmel leeglopen. Voor deze dam is in totaal 400.000 ton aan stenen aangevoerd.

“Door de dam ontstaat tot aan de sluis een soort badkuip met stilstaand water. Het water ten zuiden van de dam moet wel in beweging blijven. Zonder stroming hopen algen en bacteriën zich op, wat niet alleen zorgt voor stank maar ook gevaar oplevert voor de gezondheid van mens en dier. Daarom leggen we een hevelleiding aan naar de Maas. Die bestaat uit vier pijpen van 80 centimeter doorsnee”, vult Koorengevel aan.

 

Weg op bodem kanaal

Zodra het kanaal is drooggezet, komt er een tijdelijke weg op de bodem. Die is 9 meter breed, zodat vrachtwagens elkaar kunnen passeren. Zo kunnen ze grond en 150.000 kuub verontreinigd slib die vrijkomt bij het graven afvoeren naar de depots. Via die weg worden ook materialen zoals matten en stenen om de bodem mee af te dichten aangevoerd. Dat is nodig om lekkage van kanaalwater te stoppen, zodat er geen kans is dat kelders onderlopen. Zo’n 200 mensen klaren de megaklus gezamenlijk.

Uiteindelijk duurt de stremming van het Julianakanaal tot eind april 2025. Je kunt omvaren via onder meer de noordelijker gelegen vaarroute over de Maas of de zuidelijke route via Zeeland. Kijk op de site van Rijkswaterstaat voor nadere informatie over de stremming en alternatieve vaarroute.

 

*Het Julianakanaal wordt geschikt gemaakt voor tweebaks-duwvaart. Dat zijn schepen van 190 meter lang, 11,4 meter breed en een maximale diepgang van 3,5 meter.

Meer info over dit project vind je op de website van Rijkswaterstaat

 

Bron: Bouw en Uitvoering